منابع آزمون کانون وکلای دادگستری

منابع آزمون وکالت

کانون وکلای دادگستری ایران

یکی از مهم ترین مشاغلی که اکثر دانشجویان رشته حقوق تمایل دارند بعد از فارغ التحصیلی در آن مشغول به فعالیت شوند شغل وکالت است ، شغلی که به نسبت خیلی از مشاغل دیگر تقریباً از موقعیت اجتماعی و درآمد خوبی برخوردار است البته نا گفته نماند که مشکلات و سختی های خاص خود را نیز دارد .

کانون وکلای دادگستری با همکاری سازمان سنجش هرساله آزمونی را تحت عنوان آزمون وکالت برگزار می نماید (( البته قوه قضاییه هم به صورت جداگانه آزمونی تحت عنوان آزمون وکالت برگزار می کند . جهت آشنایی با آزمون مذکور  و منابع آن مقاله ی منابع آزمون وکالت مرکز وکلا ، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه را مطالعه نمایید همچین می توانید جهت آشنایی با تفاوت های وکلای کانون وکلا با وکلای مرکز وکلای قوه قضاییه مقاله ی تفاوت های وکلای کانون وکلا با وکلای مرکز قوه قضاییه را مطالعه نمایید )).

تقویم زمان بندی آزمون وکالت کانون و کلای دادگستری از رویه ی خاصی پیروی نکرده و زمان ثبت نام در هر دوره متغیر است . هم زمان با آغاز ثبت نام ، دفترچه ی آن توسط سازمان سنجش منتشر می گردد که داوطلبان قبل از ثبت نام باید آن را مطالعه کنند .

مهمترین شرایط ثبت نام در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری :

1 – داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

2 – هنگام ثبت نام سن داوطلبان برای دریافت پروانه وکالت استان تهران از 40 سال تمام بیشتر نباشد  و هنگام ثبت نام سن داوطلبان برای دریافت پروانه وکالت سایر استان ها از 50 سال تمام بیشتر نباشد ( حداقل سن در زمان ثبت نام اعلام نگردیده است )

3 – داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم در زمان ثبت نام

4 – داشتن مدرک لیسانس و بالاتر در رشته های حقوق ، فقه و مبانی حقوق اسلامی و یا مدرک معادل دروس حوزوی مورد تأیید وزارت علوم

5 – اسکن تصویر مدرک تحصیلی لیسانس یا گواهی صادره موقت از دانشگاه و همچنین اسکن تصویر کارت یا گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم در هنگام ثبت نام ضروری است

چند نکته مهم :

1 – داوطلبانی که حداقل 70 درصد امتیاز میانگین نمرات 1 درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده اند به عنوان پذیرفته شده ، جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوطه معرفی می گردند . ( منظور از امتیاز میانگین نمرات ، میانگین وزنی نمرات تراز شده است )

2 – نصاب ذکر شده برای قبولی در آزمون وکالت برای فرزندان و همسران شهدا ، جانبازان ، آزادگان ، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان حداقل 60 درصد می باشد .

3 – به محجورین و همچنین کسانی که سن آنها کمتر از 25 سال باشد اجازه وکالت داده نمی شود . ( این به این معنا نیست که داوطلبان باید در زمان ثبت نام در آزمون 25 سال تمام باشند )

قبولی در آزمون وکالت به دلیل تعداد زیاد داوطلبین کار آسانی نیست و داوطلب ها باید از جنبه های مختلف در شرایط ایده آلی قرار داشته باشند مثلا” به جز بحث علمی که فاکتور اصلی محسوب می گردد باید بتوانند به خوبی جلسه ی آزمون را مدیریت کنند و از قبل بر روی تکنیک های تست زنی ، افزایش تمرکز ، سرعت العمل ، کنترل استرس و غیره کار کرده باشند .

دروس امتحانی آزمون وکالت و ضرایب آنها به شرح زیر هستند :

مدنی  …………………………………..ضریب 3

آیین دادرسی مدنی …………………..ضریب 3

تجارت ………………………………….ضریب 2

جزای عمومی و اختصاصی …………..ضریب 2

آیین دادرسی کیفری ………………….ضریب 2

اصول فقه و متون فقه ………………..ضریب 1

حقوق اساسی …………………………..ضریب 1

یکی از دغدغه ها و سردرگمی های اصلی دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته ی حقوق عدم آشنایی آنها با منابع اصلی آزمون وکالت است و پرسش همیشگی آنها اینست که برای آزمون وکالت چه کتابهایی را بخوانیم؟ منشا اصلی این سردرگمی در اینست که اولاً تا این لحظه نهادهای ذیربط همچون کانون وکلا و یا سازمان سنجش به طور رسمی منابع مشخص و قطعی را برای آزمون وکالت معرفی نکرده اند دوماً موسسات حقوقی و وب سایت های حقوقی مختلف نیز هر کدام منابع متفاوتی را اعلام می کنند که غالباً دلیل اصلی آن منافع شخصی است که در مطرح کردن کتاب خاصی بعنوان منبع آزمون دارند .

در این مقاله بنده بدون داشتن هیچ گونه نفع شخصی و صرفاً با انگیزه ی یاری رساندن به داوطلبان عزیز با اتکا به تجربیات چندین ساله خود و مطالعه ی اکثر منابع و با انجام تحقیقات کامل ، منابع ذکر شده در ادامه ی این مقاله را به عنوان منابع ایدال برای آزمون وکالت به تفکیک هر درس به داوطلبین عزیز پیشنهاد می نمایم :

چند نکته ی مهم :

* با توجه به اینکه طراحان سؤال از قوانین خاص مرتبط با هر درس هم سؤال طرح می کنند لذا در پایان ذکر منابع هر درس به قوانین خاص مرتبط با آن درس هم اشاره خواهد شد.

* کلیه ی داوطلبین با هر سطح علمی و فرصت مطالعاتی ملزم به مطالعه ی قوانین خاص مرتبط با هر درس می باشند.

* صرف مطالعه ی متن قوانین خاص کافی است و نیازی به مطالعه ی کتابهایی که به تشریح این قوانین پرداخته اند وجود ندارد.

* کلیه ی آراء وحدت رویه ی مرتبط با هر درس نیز می بایست مطالعه گردد .

درس مدنی : ( ق.م )

درس مدنی از دروس تحلیلی و استدلالی است و صرف اتکا به متن مواد قانون مدنی کافی نیست . کتاب پیشنهادی بنده برای مطالعه ی این درس کتاب شرح جامع قانون مدنی دکتر فرهاد بیات است .

مقاله دکترعلی اکبر ضیایی

قوانین خاص مرتبط با درس مدنی :

1 – قوانین روابط مؤجر و مستأجر سالهای 1356 و 1376

2 – قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 و قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت مصوب سال 1400

3 – قانون مسئولیت مدنی

4 – قانون امور حسبی

5 – قانون پیش فروش ساختمان

6 – قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

7 – قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان

در پایان مباحث مربوط به درس حقوق مدنی دو کتاب تست نیز به داوطلبان عزیز توصیه می گردد که در کنار مطالعه ی منابع فوق می توانند یکی از این دو کتاب را برای آشنایی با تست های درس مدنی مطالعه نمایند

کتاب تست حقوق مدنی …………………..دکتر محمدحسین شهبازی

کتاب تست حقوق مدنی …………………..دکتر مجید قربانی

درس آیین دادرسی مدنی :

درس آیین دادرسی مدنی هم از آن دسته دروسی است که صرف خواندن متن قانون کفایت نمی کند . علاوه بر مطالعه متن قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 ، منبع اصلی درس آیین دادرسی مدنی سه جلد بنیادین دکتر عبداله شمس بعلاوه کتاب ادله اثبات دعوای ایشان است که البته مطالعه ی این چهار جلد و تسلط به مباحث آن زمان ، صبر و حوصله ی بسیار زیادی را می طلبد .

دغدغه اصلی داوطلبین آزمون های حقوقی برای این درس در اختیار داشتن منبعی جامع ، روان ، قابل فهم و در عین حال مختصر است تا بتوانند در فرصتی کم مباحث اصلی این درس را فرا گیرند . پس از چندین سال تدریس تخصصی درس آیین دادرسی مدنی و تسلط بر مباحث این درس تصمیم گرفتم تا در راستای رفع دغدغه ی فوق جزوه ی درس آیین دادرسی مدنی ویژه آزمون های حقوقی را گردآوری نمایم . این جزوه در عین جامع بودن با ساده سازی مباحث منابع اصلی به زبانی ساده و مختصر ویژه ی آزمون های حقوقی گردآوری گردیده است و به داوطلبین عزیز مطالعه ی این جزوه برای درس آیین دادرسی مدنی پیشنهاد می گردد :

قوانین خاص مرتبط با درس آیین دادرسی مدنی :

1 – قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب

2 – قانون اجرای احکام مدنی

3 – قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

4 – قانون شوراهای حل اختلاف

5 – قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

6 – لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 1333 و قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت 1376

پس از چندین سال تدریس تخصصی قوانین خاص مرتبط با درس آیین دادرسی مدنی و تسلط بر مباحث آن تصمیم گرفتم تا نکات آزمونی و مهم قوانین خاص را در قالب جزوه ی قوانین خاص مرتبط با درس آیین دادرسی مدنی گردآوری نمایم . این جزوه در عین جامع بودن از ذکر مطالب غیر آزمونی و غیر ضروری پرهیز نموده و به همراه تست های مربوط به هر قانون در حدود 90 صفحه ویژه ی آزمون های حقوقی گردآوری گردیده است که مطالعه ی این جزوه به جای مطالعه ی متن قوانین خاص مرتبط با درس آیین دادرسی مدنی به داوطلبین عزیز پیشنهاد می گردد .

در پایان مباحث مربوط به درس آیین دادرسی مدنی دو کتاب تست نیز به داوطلبان عزیز توصیه می گردد که در کنار مطالعه ی منابع فوق می توانند یکی از این دو کتاب را برای آشنایی با تست های درس آیین دادرسی مدنی مطالعه نمایند

کتاب تست آیین دادرسی مدنی ……………….دکتر مصطفی لسان

کتاب تست آیین دادرسی مدنی ……………….استاد کمالوند

درس حقوق تجارت :

برای درس حقوق تجارت علاوه بر مطالعه متن قانون تجارت مصوب 1311 کتاب درسنامه جامع حقوق تجارت دکتر معتمدی و یا دوره 2 جلدی حقوق تجارت رشیدی نسب پیشنهاد می گردد :

قوانین خاص مرتبط با درس حقوق تجارت :

1 – قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی

2 – قانون راجع به اداره ثبت شرکت ها

3 – قانون صدور چک با اصلاحات بعدی

4 – احکام مرتبط از قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی

5 – قانون تجارت الکترونیکی

6 – قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران

7 – قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ایی حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی

8 – قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی

در پایان مباحث مربوط به درس حقوق تجارت یک کتاب تست نیز به داوطلبان عزیز توصیه می نمایم که در کنار مطالعه ی منابع می توانند از آن برای آشنایی با تست های درس تجارت استفاده نمایند.

کتاب تست حقوق تجارت……………………………… دکتر مجید قربانی

مقاله دکترعلی اکبر ضیایی

حقوق جزا :

درس حقوق جزا از دو بخش اصلی حقوق جزای عمومی و حقوق جزای اختصاصی تشکیل می شود . علاوه بر متن قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و بخش تعزیرات از قانون مجازات اسلامی مصوب 1395 کتاب پیشنهادی بنده شرح آزمونی قانون مجازات اسلامی از احمد غفوری است .

قوانین خاص مرتبط با درس حقوق جزا :

1 – قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء ، اختلاس و کلاهبرداری

2 – قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر

3 – قانون مجازات اشخاصی که برای بردن مال غیر تبانی می نمایند

4 – قانون صدور چک با اصلاحات بعدی

5 – قانون مبارزه با پولشویی

6 – قانون جرم سیاسی

7 – قانون تشدید مجازات جرم اسید پاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن مصوب 1398

8 – احکام جزایی قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 1310 و قانون اصلاح قسمتی ا قانون تجارت مصوب 1347 و قانون حمایت خانواده مصوب 1391

در پایان مباحث مربوط به درس حقوق جزا کتاب تست حقوق جزای عمومی و اختصاصی به داوطلبان عزیز توصیه می گردد که در کنار مطالعه ی منابع فوق می توانند این کتاب را برای آشنایی با تست های درس حقوق جزا مطالعه نمایند .

کتاب تست درس حقوق جزا ……………………….. احمد غفوری

آیین دادرسی کیفری :

منبع اصلی این درس دو جلدی جناب دکتر خالقی است اما از آنجایی که مطالعه و تسلط به مباحث این دو جلد زمان نسبتاً زیادی لازم دارد علاوه بر مطالعه متن قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 پیشنهاد بنده برای مطالعه ی این درس کتاب شرح آزمونی آیین دادرسی کیفری احمد غفوری است .

قوانین خاص مرتبط با درس آیین دادرسی کیفری :

1 – قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب

2 – قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی

در پایان مباحث مربوط به درس آیین دادرسی کیفری کتاب تست آیین دادرسی کیفری احمد غفوری به داوطلبان عزیز توصیه می گردد که در کنار مطالعه ی منابع فوق می توانند این کتاب را برای آشنایی با تست های درس آیین دادرسی کیفری مطالعه نمایند .

اصول فقه :

برای درس اصول فقه کتاب دو جلدی سمیرا محمدی پیشنهاد می گردد .

از مباحث اصول عملیه ، تعارض ادله ، امارات ، الفاظ ، اوامر ، نواهی ، عام و خاص ، مفهوم و منطوق ، مطلق و مقید و مجمل و مبین در این درس سوال طرح می گردد .

در پایان مباحث مربوط به درس اصول فقه کتاب تست اصول فقه دکتر محمد رضا شب خیز به داوطلبان عزیز توصیه می گردد که در کنار مطالعه ی منابع فوق می توانند این کتاب را برای آشنایی با تست های درس اصول فقه مطالعه نمایند .

متون فقه :

در این درس از تحریر الوسیله امام خمینی ( ره ) ابواب وکالت و شهادت سؤال طرح می گردد و کتاب پیشنهادی بنده برای این درس تحریر الوسیله امام خمینی ( ره ) ویژه آزمون وکالت از استاد سعید سمیع پور می باشد .

 

در پایان مباحث مربوط به درس متون فقه کتاب مجموعه سوالات تحریر الوسیله از استاد سعید سمیع پور به داوطلبان عزیز توصیه می گردد که در کنار مطالعه ی منبع فوق می توانند این کتاب را برای آشنایی با تست های درس متون فقه مطالعه نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop